Bedömning LK1 Lark :)

Måste bara börja med att visa en bild på Vildas öga idag, apropå att man märker saker i tid:

20130512-210203.jpgPå gårdagens bild såg ni att jag misstänkte nått knas med ögat. Idag knep hon på riktigt o verkade irriterad. Därav nyspolat öga på bild !

Jaja, det var inte veterinärsnack vi skulle skriva om! Lark o jag har visat upp vårt lydnadsprogram för en jäkligt duktig domare! Dessutom gjorde vi vårt program direkt efter duktiga Pernilla o hennes söta tollare, pressen var total 😉 Jag försökte tänka att vi gör så gott vi kan, och det här är min första lydnadshund, faktiskt

Hur gick det då?

Platsliggning: 2 min, enligt konstens alla regler. Hon satte sig snabbt på upp-sitt till och med!

Tandvisning: ”Kunde inte bli bättre”

Linförighet: ”Många väldigt fina detaljer men lättstörd.” Jag håller dessutom kopplet fel, måste få en fix position ex över magen o sedan hålla samma läge. Jag säger fot o sticker iväg i samma sekund – vänta! (Jag vet men jag får panik o sticker!) För övrigt har jag avslappnade rörelser o jag ska behålla dessa samtidigt som jag gör småjusteringarna. Det blir svårt. Det kommer se ut som jag skitit på mig när jag ska börja tänka på hur jag rör mig!

Läggande: ”10:a för hundens prestation, matte drar ned till en 8:a” Det jag gjorde var sådant jag inte hade en aning om. Jag gör någon slags halvhalt vid kommandot (vem kan gå och kommendera på samma gång??, hehe).

Inkallning: Samma här – 10a på hunden, shame about the handler. Jag gör tydligen följande:
– Rycker på axlarna vid kommandot
– Sträcker ut vänster arm från kroppen
Tipset var att trycka tummarna mot kroppen, så jag vet var jag har armarna o axlarna.

Ställande: Åter igen samma. Duktiga Burkis <3. Jag gör även här en halvhalt eller nått…

Apportering: Lark nosduttade innan hon grep (vilket hon ofta gör med nya). Jag gav dubbelkommando i ren panik, vilket drar betydligt mer än om jag avvaktat en sekund. Vi ska träna med en miljon olika apportbockar nu, vem lånar ut?? För övrigt ska jag inte stoppa in den i munnen utan låta henne ta mer själv. Avlämning ok men jag får inte bli segare i att ta tillbaka.

Hopp över hinder:
Jag sätter ovanligt långt bort men det ser fint ut så jag får göra hur jag vill. Maria Brandel sätter tydligen också långt ifrån – så det så 😉 Även här viftar jag ut vänster armen!
Lark ska ha 5,5 eller 6 plankor.

Vi testade några av momenten med justering av matten. Dvs ej flaxa med händerna, inga halvhalter osv. Hunden brydde sig ju inte iaf så det var definitivt inga hjälper, men det trodde jag inte heller. Jag visste ju inte ens om att jag gjorde det 😛

Sammanfattningsvis: Vi ska traggla fotgående, mina rörelser ska bli perfekta och Lark ska testa en miljon apportbockar. För övrigt känner jag mig faktiskt stolt, har jag skapat detta? Ganska ofattbart, Christine Hubinette tyckte hon gjorde fina saker – fattar ni hur stort det är?

En tanke på “Bedömning LK1 Lark :)

  1. Louise skriver:

    Härligt 😀

Lämna en kommentar