Trasiga hundar

20130511-185643.jpg

Min än så länge hela hund, min enda hund utan sjukdom…

Mina hundägande klasskompisar i Uppsala ingår dagligen i diskussioner om hur orättvist det är: Varför blir just våra hundar sjuka? Jag tror jag börjar inse: För att vi ser mer än vad gemene hundägare gör. Vi ser innan det blir så allvarligt att alla ser…

Alla seriösa hundägare verkar kolla igenom sin hund dagligen efter skavanker men vem får sig en daglig klinisk undersökning och en daglig rörelsebedömning? Månadsvis hjärtauskultation och regelbunden bukpalpation o otoskopering då? Vilka får det? Det är nog bara de stackars studenthundarna!

Så vi har nog förklaringen, vi märker när de blir dåliga, i första stadiet! Vi vet vad vi letar efter o snappar upp minsta tecken…

20130511-185718.jpg
Blefarospasm kanske?

Alla gör inte det, alla ser inte att ens hund är sjuk. För mig är detta en jättejobbigt situation att hantera dvs om jag ser att hunden är sjuk men inte matte/husse. Nog jobbig om vi möts på klinik men ack så hemskt om jag ser det i min vardag…

Tyvärr ser jag det en hel del. Främst hundar med rörelsestörningar, både i träning och som cyklar/joggar/promenerar förbi. Även annat som misstänkta hjärtsviktshundar, syringomyelihundar (sjukdom vanlig hos cavalier king Charles spaniel som ger kronisk huvudvärk), allergihundar, övervikt osv osv… Ju bättre jag blir, desto mer lär jag se!

Vad ska jag göra med detta? Vad vill djurägaren? Naturligtvis funderar jag inte på att stanna folk på stan, så länge det inte är rent djurplågeri i fråga. Men vad gör jag med träningskompisar? Bekanta? Kompisens kompis? Släkten?

Ska man säga till? Snälla hjälp mig: Vad tycker ni? Hur hade ni velat? Hur skulle ni ta en sådan kommentar?
Jag kan inte heller sätta mig i en sits där jag ständigt går och undersöker omgivningens hundar. Jag har inte möjlighet att hjälpa till varje gång, tyvärr… Därför känns det knäppt: ”Din hund ser halt ut, boka en tid, jag hinner inte nu”.
Som veterinär måste man journalföra allt man gör enligt lag. Dvs kollar jag på någons hund o ger råd ska jag journalföra detta, oavsett om jag får betalt eller ej. Alltså väldigt tidskrävande och ställer krav på att jag håller ordning på dessa anteckningar i minst 5 år framöver… Inte bara alltså.

Men som sagt; vad tycker ni? Ska man yttra sig eller bara bita ihop o blunda? HJÄLP!

11 tankar om “Trasiga hundar

  1. jennie stensson skriver:

    Bra sagt Linnea! Det är ju jättebra att man som veterinär kan se sjukdomar i tidigt stadie men samtidigt jobbigt när man ser andras hundar som visar tecken på sjukdom eller dylikt och man vill bara gå dit och säga till i all välmening men ibland kanske ägaren ifråga inte ser det på samma sätt tyvärr. personligen så skulle jag vara enormt tacksam om någon som är utbildad (naturligtvis) kom fram och berättade vad denna sett.då man kanske kan bespara hunden onödigt lidande. Du får jättejättegärna kolla igenom Milou någon dag om du har tid och lust i utbildningssyfte kanske?:) Kram på dig!

  2. lizandraochmilo skriver:

    Personligen så skulle jag vilja veta, och skulle absolut inte kräva att du kollade igenom på din fritid. Jag är tacksam om du säger och ser något som ingen annan (outbildad) ser. Det skulle ju kunna rädda innan det blivit något allvarligt.
    Och nu blir jag nojig som jag är nervös för om Milo är en av dom som du sett något på!?
    Dock kanske inte alla skulle vilja veta eller ta det bra men det är som sagt guld värt om det hjälper oss medicinskt okunniga hundmänniskor att upptäcka problem i tid! 🙂

  3. idaljunggren skriver:

    Absolut att du ska säga något! Kan inte förstå varför man inte skulle vilja höra det? Hade blivit så tacksam!
    Såg du något speciellt på Kip igår? Nu mår man ju skit för att man tränade med honom, så frustrerande att inte få göra det :/ usch, det tar så på krafterna att ha sjuk hund, för båda två…
    Saknade dig idag Linnéa!

    • klickernarkoman skriver:

      Jag kollade inte överdrivet på honom igår, det var nog ungefär det samma. Han tog fortfarande kompensation med vänster bak såg jag iaf. Visst är det jobbigt, vi hoppas på lite mer förtydligande hos ortopeden ❤
      Jag kände att Lark behövde koppla av o inte riskera ett bakslag. Hon har varit sig själv hela dagen o betett sig som en Lurkburk ska 🙂 Saknade er också! Vi kanske kan träna ihop i Uppsala hoppas jag 🙂 🙂
      Ha en underbar dag i morgon!
      Kram på er

      Tack ALLA för era kommentarer, det är bra att veta hur man tänker som djurägare. Jag vill liksom inte vara anklagande mot någon. 🙂

      • idaljunggren skriver:

        Okej, ja du får såklart gärna hänga med den 20:de!! Du har ju bättre koll än mig 😛
        Klart vi ska det!! Såfort Kip är på benen (höhö) igen så tränar vi 🙂 annars kan vi träffas och bara träna miljöträning i stan eller något 🙂
        Härligt att Lurken är sig själv igen!! Lättnad!

      • klickernarkoman skriver:

        Låter super Ida! Tyvärr är jag inte på plats den 20e annars hade jag gärna följt med! Maria kommer ta väl hand om dig, hon är jätteduktig!! 🙂

  4. Mia Lundgren skriver:

    Jag skulle absolut vilja veta! Såklart vill jag att mina hundar ska må bra och om någon ser att de inte gör det vill jag veta det! Sen skulle jag aldrig kräva att just den som sa till skulle undersöka hunden utan jag skulle boka en tid. Olika människor resonerar förstås olika men jag har svårt att tro att någon skulle reagera jättenegativt om du sa till… du har i alla fall gjort vad du kunnat oavsett hur personen reagerar! Jag tycker att du ska säga till om du känner att du vill själv. Go girl!
    Hälsningar Mia Lundgren

  5. cajac skriver:

    Förstår hur du menar! Jag hade absolut velat höra det, men antar att alla är olika..? Jag skulle nog åtminstone sagt till när det gäller vänner och andra man träffar ofta. och familjen! I övrigt kanske det blir lättast för en själv att inte engagera sig så länge ingen ber om det.

    Så himla häftigt att du snart är klar, det är verkligen en prestation både att komma in på utbildningen och inte minst att gå igenom den! =D

  6. Louise skriver:

    Vill oxå veta om du ser nåt på någon av mina hundar 🙂

  7. hundid skriver:

    Jag har haft samma tankar som du fast i mitt eget yrke. Jag går inte fram till random hundägare på stan och säger ”du skulle kunna träna så här och så här” och jag lägger mig inte heller i allt mina kompisar, kursare eller dagishundsägare gör med sina hundar. Ibland låter man saker passera, ibland tar man upp det. Om någon ber om råd så ger jag det, men försöker att hålla mig ganska allmän och försöka hänvisa vidare till kurs, privatlektion eller lämplig instruktör. Eller ifrågasätter ”vad tänker du kring det här som din hund gör?” och då få ett svar om det är något hundägaren redan har börjat jobba med, något den struntar i, trivs med eller tänker ta tag i senare. Ditt arbete handlar om djurs fysiska välmående och mitt mer om det psykiska, men oavsett tror jag vi måste inse att vi inte kan rädda alla eller vara i våra yrkesroller hela tiden. Känner du för det och situationen känns rätt, antyd att du har en fundering och se hur det tas emot. För min del får du kommentera mina hundars hälsa (och ohälsa, som när de är för feta till exempel 😉 ) hur mycket du VILL, men gör det inte när du inte har energi över för motfrågor – då kan vi ta det en annan gång 🙂

Lämna en kommentar